9 Ιουν 2011

Τοποθέτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για το Μετρό

Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις και προβληματισμούς σχετικά με την εξέλιξη των εργασιών του Μετρό έτσι όπως τις κατέθεσα και στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αφορμή στάθηκε η ειδική συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε στις 23/05/2011 με θέματα το Μετρό και τον Ο.Λ.Θ.

Καταρχήν θα προσπεράσω τα αυτονόητα για την οικονομία της συζήτησης. Ασφαλώς το Μετρό είναι ένα σημαντικό έργο, είναι βέβαιο πως θα αλλάξει την εικόνα της πόλης, προφανώς δημιουργεί τεράστιο περιβαλλοντικό όφελος για τη Θεσσαλονίκη και άλλα πολλά. Έχουμε προ πολλού περάσει το σημείο που κρίνονταν η μεγάλη χρησιμότητα του έργου.
Στα πιο πρακτικά θέματα είναι που υπάρχουν ζητήματα. Και εκεί αναζητούνται απαντήσεις.
Ασφαλώς μόνο να συμφωνήσει κανείς με τον Υφυπουργό κ Μαγκριώτη μπορεί στο ότι οι εργασίες του Μετρό απασχολούν πάνω 1500 άτομα, αριθμός που αναμένεται να διπλασιαστεί με τις εργασίες κατασκευής των επεκτάσεων. Η Θεσσαλονίκη έχει μεγάλη ανάγκη από θέσεις εργασίας. Το πρόβλημα όμως είναι πως θα πρέπει και να πληρώνονται. Και βεβαίως μπορεί ο κ. υφυπουργός να ευχαριστεί δημοσίως τον κ. Παπακωνσταντίνου για την εξασφάλιση χρηματοδότησης αλλά εμείς βλέπουμε πως η εταιρεία οφείλει στους εργαζομένους δεδουλευμένα, και αυτοί απεργούν. Και όταν οι εργαζόμενοι απεργούν, τα έργα σταματούν. Και αν υπάρχει θέμα μισθοδοσίας του προσωπικού τότε αναρωτιέται κανείς αν υπάρχει συνολικότερο πρόβλημα χρηματοδότησης του έργου. Με άλλα λόγια δηλαδή, ρωτάω αν υπάρχουν λεφτά, για να κάνω και χρήση μιας πολυσυζητημένης διατύπωσης.

Το δεύτερο ζήτημα είναι αυτό των επιχειρήσεων που είναι σε περιοχές εργοταξίων. Είναι πολύ μεγάλο θέμα (η κατάσταση, για παράδειγμα, στην οδό Δελφών είναι τραγική). Αναρωτιέται ο μέσος επιχειρηματίας, πόσες συσκέψεις απαιτούνται για να λυθεί ένα θέμα αυτονόητο; Που θα έπρεπε δηλαδή να αντιμετωπισθεί απλά με την εμπειρία και μόνο της κατασκευής του Μετρό της Αθήνας; Ασφαλώς και εκεί υπήρξαν προβλήματα με την εμπορική κίνηση σε πολλές περιοχές. Εδώ ψάχνουμε άλλες λύσεις; Θα υπέθετε κανείς το πολύ απλό από τον ανάδοχο. Να σχεδιάσει το εργοτάξιο και την περιοχή γύρω από αυτό με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξυπηρετείται η εμπορική κίνηση, οι επιχειρήσεις οι διερχόμενοι πολίτες και η κυκλοφορία. Εδώ δεν πρόκειται για εργασίες λίγων ημερών που μπορούν να γίνουν και με συνθήκες προχειρότητας. Πρόκειται για εργασίες μηνών και ετών που έχουν δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα σε μια αγορά που ήδη λόγω κρίσης ασθενεί. Οι προτάσεις που κατατέθηκαν από τους επαγγελματίες θα έπρεπε να ζητηθούν από τη διοίκηση του Μετρό πριν το έργο καν ξεκινήσει για να γίνουν οι απαραίτητες διευθετήσεις. Σήμερα βρισκόμαστε ακόμη να συζητάμε. Αφού αξιολογήθηκαν οι προτάσεις που υποβλήθηκαν (!!!!), υπογράφηκε ένα μνημόνιο «για τη συστημική προώθηση συγκεκριμένων θεμάτων!!!» με το Δήμο Θεσσαλονίκης, το ΑΠΘ και τους φορείς των παραγωγικών τάξεων, η οποία κατέληξε στην εξής εκπληκτική από πλευράς κοινοπραξίας διαπίστωση. Πως θα πρέπει να υλοποιηθούν μέτρα για την υποστήριξη των πληττόμενων από τα έργα του μετρό επιχειρήσεων και να γίνουν αστικές αναπλάσεις πέριξ των σταθμών, διαμορφώσεις χώρων στάθμευσης και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις!!! Η γραφειοκρατία και ο βιασμός του αυτονόητου συνεχίζουν να λειτουργούν σε όλο τους το μεγαλείο.

Θα ήθελα επίσης να θέσω ένα θέμα προς τη διοίκηση του δήμου σχετικά με τη δέσμευσή της να χρηματοδοτήσει τα έργα κυκλοφοριακών ρυθμίσεων γύρω από τους σταθμούς του Μετρό που με όλη τη συζήτηση κανένας πλέον πολίτης δε γνωρίζει με βεβαιότητα, άρα υπάρχει και ένα σοβαρό έλλειμμα επικοινωνίας. Η ερώτηση λοιπόν είναι απλή. Το θέμα των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων δεν αποτελεί μέρος των συμβατικών υποχρεώσεων του αναδόχου; Αν αποτελεί, για ποιο λόγο δεσμεύεται ο δήμος να το χρηματοδοτήσει; Τι ακριβώς σημαίνει πως ο δήμος θα χρηματοδοτήσει τα έργα των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων ΑΝ η Αττικό Μετρό αναλάβει την εκπόνηση των σχετικών μελετών; Ποιος έχει τελικά την υποχρέωση; Τέλος θέλω να μεταφέρω μια πολύ απλή σκέψη που πιστεύω πως είναι ερώτηση του κάθε πολίτη αυτής της πόλης; Στις 10 Μαρτίου 2011 ο Υφυπουργός κ. Μαγκριώτης, δήλωσε πως τέλος 2014/αρχές 2015 η πρώτη γραμμή του Μετρό θα έχει ολοκληρωθεί. Επειδή πολλές φορές στη δημόσια συζήτηση επιλέγεται η πολιτική γλώσσα αντί αυτής που μιλάνε οι πολίτες, ρωτώ: όταν λέει «ολοκληρωθεί», εννοεί «λειτουργήσει»; Γιατί αυτό που ενδιαφέρει τους Θεσσαλονικείς είναι πότε θα κινηθούν με το Μετρό. Και όχι οι τεχνικές λεπτομέρειες της κατασκευής. Θα έχουμε λοιπόν στις αρχές του 2015 ένα Μετρό που θα λειτουργεί πλήρως; Υπάρχει χρονική δέσμευση σε αυτό το ερώτημα;

Σκέφτομαι απλά ως ένας δημότης της Θεσσαλονίκης και ρωτώ αυτά που θα ήθελε να ρωτήσει ο καθένας που θα ήταν σήμερα στη θέση μου. Πότε θα τελειώσει το μετρό και πόσο συνολικά θα κοστίσει. Και θα ήθελα οι απαντήσεις που θα μου δοθούν σήμερα να μην αλλάξουν αύριο.

Σας ευχαριστώ πολύ



Δεν υπάρχουν σχόλια: